Prošli tjedan sam napisao mali IDJ show vodič za početnike i objasnio zašto sudjelovanje Hrvatice Đane Smajo u njemu pokazuje svu sramotu hrvatske glazbene industrije.
Pročitajte ga zbog konteksta ako već niste, dosta je važan za ovaj članak!
Ovaj tjedan imamo zabavan slučaj - finale RTL-ovog karaoke showa SuperStara i IDJ showa u istom vikendu. IDJ show je bio sinoć, dakle SuperStar ima dan prednosti, a to imajte na umu dok uspoređujemo brojke.
RTL-ov karaoke je osvojila Hana Ivković iz Sinja, a IDJ show Đana Smajo iz Splita.
Hana Ivković pobjedom osvaja čak 50 tisuća eura, što će 17-godišnjakinji biti super za studij, uređivanje kuće, kupovinu novog Cybertrucka ili možda garaže u Zagrebu na čijem oglasu piše PRILIKA!!! HITNO!!!
Srpski show je i unosniji i korisniji
Možda taj novac uloži i u karijeru, tko zna, ali pazite kako to funkcionira u IDJ showu.
Svih 6 finalista IDJ showa dobilo je svoju pjesmu i spot na jednoj od najjačih platformi u regiji (IDJ videos kanal), IDJ je već osigurao milijun eura koji će se uložiti u njihove karijere, a pobjednica osvaja i IDJcoin, čija se vrijednost prošle godine procjenjivala na oko 100.000 eura.
(Znam, znam: samo postojanje nečega što se zove IDJcoin je ogroman trenutak pop kulturnog humora.)
Hana Ivković je u finalu pjevala I’ll never love again, Što te nema i When you believe, a sve izvedbe su bile prevelik zalogaj za 17-godišnjakinju.
When you believe zbog velike intonativne nesigurnosti dok je pokušavala stajati u štiklama Mariah Carey i Whitney Houston (nije sramota pjevati lošije od dvije najdominantnije vokalne dive u povijesti, ali… zašto je netko odobrio da to proba?), I’ll never love again bila je dosadna, ali zabavna zbog mlađih članica žirija koje su izigravale preforsirano emotivne srpske žirije, a neinspirirana Što te nema je najveći podbačaj zbog onog falseta na kraju koji zvuči jako neprokuhano jer ljubiteljima talent showova vjerojatno još uvijek odzvanja ona nenadmašna izvedba wunderkinda Marka Bošnjaka u Pinkovom showu koja je dovoljna da utjera strah u kosti bilo kojem pjevaču. A vrijedi spomenuti i biseksualnu singlašicu Ninu Kraljić koja je također imala nadahnutu i izuzetnu izvedbu u prvom Voiceu.
(P. S. Marko mi nije rođo pa da zato to govorim, ne brinite.)
When you believe izvedba (zabavnom ironijom, u naslovu videa piše “Hana oduševila”) ima 22.000 pregleda i 33 komentara, I’ll never love again je 29. u trendingu s 47.000 pregleda i 66 komentara, a najrazvikanija je Što te nema s 11. mjestom u trendingu, 68.000 pregleda i 59 komentara. Predviđam stagnaciju pregleda i zaborav publike - osim ako Ivković bude dovoljno pametna da izvuče joker SRBIJA.
A potentnost tog jokera možemo vidjeti u Đaninoj pobjedi: autorska pjesma Marka Morena i Vuksana Bilanovića koju je dobila ima 71.000 pregleda i, pazite sad, 750 komentara u trenutku dok ovo pišem!
Kako izgleda Đana u Hrvatskoj vs. Đana u Srbiji
Podsjećam, ne radi se o neviđenom izvođaču i nevjerojatnom talentu koji je izašao iz svoje sobe ravno na veliku pozornicu. Đana je u Srbiju otišla nakon sudjelovanja na nekoliko talent showova, dvostrukog flopa na Dori i nekoliko svojih singlova.
I iako Ljubav koju je dobila od IDJ-a nije najbolji pop koji ćete čuti ove godine (pa ni u samom showu jer Dimitrov nije podbacio singlom za karakterniju i uvjerljiviju buduću zvijezdu Barbaru Popović koji, usput budi rečeno, ima 63.000 pregleda i oko 500 komentara!), ipak se radi o uspjelom zanatskom gen Z srpskom pop komadu za najširu potrošnju.
Đanu su tematikom i spotom očigledno odlučili pozicionirati u sigurnu nišu koja je neće provokacijama otuđiti od kulturne djece, što je pametno s obzirom na njene kompetencije i karakter (ona je otprilike Albina Musić s nešto čvršćim glasom i jednako glinenom osobnošću).
Ali ono na što zapravo trebate obratiti pozornost je optika: pogledajte njen pokušaj s našeg teritorija i onda ispod pogledajte kako to izgleda i zvuči u srpskoj produkciji.
Ova pjesma je dobra studija u kojoj možete vidjeti koliko joj je samozadovoljnu vokalnu izvedbu dopustio jedan od naših najprofitabilnijih producenata, kakav je ovaj stock footage spot i generalno koliko je labava i tipična pjesma, iako nije ništa u usporedbi s ovim smećem koje niti izgleda niti zvuči:
Sad kad smo apsolvirali hrvatske standarde, skinite svoje akademske šešire i pogledajte soničku, vizualnu i supstancijalnu kvalitetu odrađenog posla na ovoj pjesmi u usporedbi s manje-više svime što je izašlo iz hrvatskih studija:
Đana će uz Barbaru biti najveća profiterka IDJ showa i njegovih produkcijskih timova, a ako je suditi po prošlogodišnjoj pobjednici Amni, imat će sve uvjete za uspješnu i kontinuiranu karijeru (opet podsjećam da pročitate prošli članak, u kojem je objašnjeno zašto IDJ show tako funkcionira).
OK, i? Zašto čitam članak ovog glupog očiglednog Srboljuba?
Zato što smo na važnom povijesnom raskrižju domaće scene koje će odrediti sljedećih 10-20 godina domaćeg stvaralaštva i hoćemo li imati novog Džonija ili još 150 Luka Nižetića i Damira Kedža.
Za nas koji promatramo šira i dugoročnija kretanja trendova u Hrvatskoj postavljaju se dva pitanja.
1. Hoće li ova plastična, jednostavna i opipljiva usporedba naše produkcijske šake jada i srpske entertainment mašine na ovako dobrom primjeru biti dovoljna da naši pjevači prestanu ulagati novac u besciljne singlove s hrvatskim producentima i odu potrošiti novac u Srbiju?
Nadajmo se da hoće jer je jedini način rušenja hrvatskog monopola upravo taj da se stvore nove zvijezde zaobilaženjem klasičnih monopolističkih radijskih puteva.
Izmicanje tla pod nogama naših interesnih grupa uspjehom na stvarnom tržištu bez njihova nadzora otvorilo bi divne prilike za nadarene producente, konačno pokazalo da je car gol i - možda - donijelo neke promjene u našu učmalu scenu koja nije proizvela regionalni talent preko 20 godina. Svjetionici za tržišnu orijentiranost su u manjoj ili većoj mjeri Z++, Hiljson Mandela, Grše i Vojko Vrućina.
Monopol je očigledan i u slučaju nekvalitete domaćih autora i razloga što se vrte na radiju. Dok Matija Cvek (Seksi Cvele) sa svojim pjesmama ima prođu u radijskom emitiranju bez obzira na to što servira publici, pjesme koje je napravio drugim autorima su i kroz pedigre i poznanstva na radiju ipak doživjele mlak prijem, a publika ih je tek potpuno ignorirala jer - nemojte se šokirati - nisu ništa kvalitetnije od njegovih solo radova, a za te izvođače se nisu svi hrvatski mediji urotili da samo o njima slušamo 24/7 dok iz mladih nada ne postanu poznati, zatim sve popularniji i na kraju najemitiraniji pjevači.
Još.
2. Hoće li Đana povući svoju prijateljicu Albinu Musić za sobom u Srbiju? Trebala bi, jer niže flop za flopom otkad je napustila Branimira Mihaljevića, čija bi pjesma bila najemitiranija na radiju i kad bi semplirao Šešeljev haški monolog bez dodavanja ikakve glazbe na to. Ne kažem da je to napuštanje bilo loša odluka, jedini je problem što sad ovisi o vlastitim kompetencijama i nema prečac do emitiranja/profita.
Albina je važna figura našeg popa isključivo u kontekstu karijere koja je dobro upozorenje: nakon istaknutog sudjelovanja na najjačem talent showu i nebitnih milijunskih pregleda izdala je nekoliko pjesama, bila na Dori za bljesak pozornosti, a nakon što je vidjela da ta pozornost neće vječno trajati i da nema toliko kredita kod publike, krenula je raditi prosječan i neuzbudljiv pop koji joj pomaže jedino tako što joj zadržava titulu glazbenice dok u stvarnosti zarađuje od Instagram baddie influensanja (82.000 pratitelja) i svirkica po kafićima (khm, khmtoldyousokhm, khm).
Zadnji njen singl u dva tjedna skupio je svega 15.000 pregleda i 50 komentara, što je dokaz da stablo u šumi može pasti čak i ako ga nitko nije čuo.
Hoćemo li uskoro saznati kako Albina zvuči kad je Coby radio trrrrraku i koliko je atraktivnija u spotu od 10 tisuća eura?
Ne znam, ali činjenica da ju je mlađa kolegica Đana preskočila ovako malim korakom i da je srpski talent show viša stepenica od najrazvikanijeg i najrelevantnijeg glazbenog događaja u Hrvatskoj, u koji se uloži preko 6 milijuna kuna poreznih obveznika, ne izaziva mi naročit nacionalni ponos.
Zaslužujemo imati vlastitu kulturu, vlastitu industriju zabave i vlastitu scenu.
A ne ovo što sad imamo.