Sadržaj nastao u suradnji s: Viator
Htjeli to priznati ili ne, u Hrvatskoj je vožnja automobilom postala nužnost. Javni prijevoz je nepouzdan, mjesta slabo povezana, a o željeznici ne treba ni trošiti riječi. Ipak, posjedovati automobil danas znači i imati dodatni trošak.
Prema izvještaju Europskog udruženja proizvođača automobila, u posljednjih pet godina cijene novih automobila u Hrvatskoj porasle su između 25 i 40 posto, ovisno o klasi i proizvođaču. Model koji je 2019. koštao 18.000 eura danas je bliže 25.000., djelomično zbog inflacije i skupljih komponenti, djelomično zbog novih ekoloških normi koje su poskupile proizvodnju.
No najgore od svega je što problem ne završava kupnjom automobila. Prema podacima europskih leasing kuća, automobil u prvoj godini izgubi i do 20 posto vrijednosti, a nakon tri godine prosječno 40 posto. To znači da automobil koji danas platite 25 tisuća eura, za tri godine realno vrijedi oko 15 tisuća, i to ako ste ga redovito servisirali i niste imali većih oštećenja.
U međuvremenu, tu su troškovi osiguranja (oko 700 do 1000 eura godišnje za noviji auto), registracije (oko 200 do 300 eura), redovnih servisa (barem 200 eura godišnje, a često i više), a ne zaboravite i set zimskih i ljetnih guma (800 eura) te neizbježne popravke i manje kvarove. Kad se sve zbroji, prosječan automobil srednje klase godišnje "pojede" više od 2500 eura, ne računajući gorivo.
Ako automobil kupujete na kredit ili leasing, kamate i troškovi financiranja mogu dodatno povećati ukupnu cijenu. Naposljetku, ostaje činjenica da nakon pet ili šest godina posjedujete vozilo koje vrijedi upola manje nego kad ste ga kupili.
Zbog svega navedenog ljudi se sve više počinju pitati o isplativosti posjedovanja svojeg automobila, pogotovo u gradovima, gdje su kilometraže male, a troškovi veliki. Naime, prema podacima Europske agencije za okoliš, većina osobnih automobila u gradovima stoji parkirana više od 90 posto vremena, što znači da puno plaćamo nešto što većinu dana ne koristimo.
Kada se takvi podaci uzmu u obzir, sve više vozača, osobito poslovnih korisnika, preispituje klasični model vlasništva. Ako automobil već košta kao mali stan, a svake godine gubi vrijednost, ima li smisla vezati novac u njega?
U zapadnoj Europi taj zaokret već je očit – dugoročni najam i pretplate na vozila rastu do 15 % godišnje u EU, pokazuju izvješća LeasePlana i Europcara. U takvom obliku najma ljudi plaćaju samo mjesečnu naknadu u koju su uključeni svi standardni troškovi: servis, registracija, osiguranje, gume, tehnički pregled...
U Hrvatskoj takav pristup također ima uzlaznu putanju, kao kroz ponude tvrtki poput Viator Drivea, čiji je model dugoročnog najma osmišljen kao jednostavna alternativa kupnji i leasingu. Umjesto da se vozač zadužuje, plaća servise, registraciju i osiguranje, sve te troškove pokriva jedna mjesečna rata.
U praksi to znači da korisnik dobiva automobil spreman za vožnju, bez brige oko administracije i bez skrivenih troškova. Servisi, tehnički pregledi, registracija, pa čak i zamjena guma uključeni su u cijenu najma, dok jedino gorivo ostaje na trošak korisnika.
Ugovor se sklapa na razdoblje prema želji, od mjesec dana do nekoliko godina, a moguće je dogovoriti i zamjenu vozila ako se promijene potrebe, primjerice ako se iz gradske vožnje prijeđe na duže relacije.
Ponuda vozila u Viator Driveu kreće se od manjih gradskih modela do atraktivnih SUV-ova poput Cupre Formentor, Alfe Romeo Junior ili Peugeota 2008, a posebno su traženi automobili srednje i više klase jer upravo kod njih razlika između troškova posjedovanja i najma postaje najvidljivija.
Većina korisnika su male i srednje tvrtke koje žele predvidive mjesečne troškove bez vezivanja kapitala. Takav pristup sve češće biraju poduzetnici koji su umorni od papirologije i nepredvidivih izdataka jer, kada se sve zbroji, ideja da se automobil koristi, ali ne posjeduje itekako ima smisla.
Posjedovati automobil možda još uvijek zvuči kao simbol neovisnosti, ali realnost pokazuje da je to sve skuplji luksuz. Kada se zbroje svi troškovi i izgubljeno vrijeme, teško je ne zapitati se je li auto danas više teret nego potreba.
Za mnoge je važnije imati prijevoz nego vlasništvo nad automobilom. U vremenu kad sve postaje usluga, od glazbe i filmova pa do stanovanja, automobil također polako postaje dio iste logike: ne moramo ga posjedovati da bismo ga koristili.
Sponzorirani sadržaj donose Index i Viator u skladu s najvišim profesionalnim standardima.