Od GOT-a do Mamma Mie, preko komedije o Nicolasu Cageu u Dubrovniku, pa sve do horora Infinity Pool, Jadran je zapravo prekrasna kulisa koja već dugo glumi Baleare, Grčku i fiktivne filmske države. Lokejšn menadžeri i casting agencije trljaju dlanove jer su honorari dobri i isplaćuju se na vrijeme, a glumci presretni jer neće završiti u praznim kinima i filmovima koje nitko ne gleda. Danas je stigao Netflixov Faraway.
Posljednji Netflixov film snimljen u Hrvatskoj također je u naslovu imao riječ “away”. Bio je to The Weekend Away, nimalo napet triler iz 2022. godine o nestanku Amerikanke na odmoru. Sve u tom filmu bilo je u skladu s parafrazom slogana “Mala zemlja za veliki filmski promašaj”, ali je Split predstavljao Split i nije bio jeftina surogat lokacija.
Faraway, Go Away, Aj ća…
Američki streaming u rano osmomartovsko jutro objavio je naslov Faraway (Daleko ili tamo odakle svi odlaze u Njemačku) i odveo nas na hrvatski otok. Film je veliku pažnju na sebe skrenuo već trailerom u kojem se ukazalo golo tijelo glumca Gorana Bogdana.
Prigodno za Dan žena (ali sada kada više ne znaš kome ga je politički korektno čestitati jer skoro da u ovom nadolazećem transrodnom hororu nema više ni muška ni ženska), radnja njemačkog filma prati nesretnu pedesetogodišnjakinju koja će novu sreću pronaći u idiličnom pejzažu mora, plaža i pijeska.
Zeynep (Naomi Krauss) je Njemica tursko-hrvatskog porijekla, preniska, predebela i prestara za sreću, čiji ideal nam nameću holivudski teror mladosti, Instagram filteri i magazini sa svjetlucavim papirom. Muž je vara s mladom kuharicom, kći je u pubertetu i samo koluta očima.
Život joj namješta sve nedaće kako bi se što lakše otisnula na hrvatski otok, mjesto Luč, gdje je njena pokojna majka Katarina Bilić davno kupila kuću. Zeynep se nada se da će konačno pronaći mir, možda i započeti posao na Airbnbu, no kada stigne u kuću na proplanku, budi se pokraj golog kozojeba Josipa koji živi na njenom imanju (igra ga Gordan Bogdan i da, tako ga zovu u filmu).
S prvim minutama dolaska u Hrvatsku, jasno je da gledamo neku verziju filma A Good Year s Russellom Croweom za siromašne, gdje osoba potrošena trulim kapitalističkim svijetom, u kojem ništa više nema okusa i mirisa, dolazi u egzotičnu divljinu kako bi se zaljubila i pospremila životne prioritete.
Draži takvog života isključuju mobitele, rashladne uređaje, skupe automobile i ostale blagodati modernog života (ali za nas domaće samo do prve bure, juga, plaće od 500 eura ili prve seoske intrige).
Živio seksizam!
Josip je zgodan, kršni Dalmatinac koji živi s kozom, pravi sir i oporavlja se od gubitka jedne žene koja je bila kao Zeynep. Niska, debela i pritom još i brkata. Sukoba između njih dvoje je puno, ali potencijalna ljubav naprosto vrišti iz svakog kadra. Ona pjevuši hladnoratovski hit Nene iz osamdesetih, 99 Luftbalons, a on neku klapsku pjesmu.
Josip jede iz retro lonaca s točkicama, a vratit će Zeynep smiješak na lice jer će joj otkriti staru hrvatsku izreku po kojoj nema dobre juhe bez stare koke. Simbolično spaljuje njen steznik, u kojem ona ne može disati poput Georgea Floyda, a pada i prvi seks.
Međutim, od nečeg se mora živjeti pa se oko kuće vrti idiotski agent za nekretnine, kao i Josipov brat, a uskoro na otok dolazi i ostatak obitelji iz Njemačke…
Faraway je obojen ženskim senzibilitetom. Napisala ga je, režirala i producirala žena i predstavlja neku vrstu subverzije woke kulture, u kojoj se događa da uvažavanje različitosti ostavlja vrlo malo prostora za one koji žele biti zatucani, staromodni - ali sretni.
Tradicija je ono što je očuvalo brakove i sreću naših predaka. Jebeš sve ove hibride, feminizam i ostale dobro praćene ideologije koje žele izjednačiti spolove. Smiješak na licima žena pojavit će se kad se Goran Bogdan skine. I to valjda tako treba biti.
Ovom filmu polazi od ruke da zabavi nepretencioznu publiku, raskošno je produciran, vizualno primamljiv i pokazat će vam zašto je Bogdan najangažiraniji hrvatski glumac, doslovno rasprodan i raspolućen između regionalnih i stranih produkcija.
Veliki talent koji se naprosto izlijeva iz osobe koja je svjesna koliko ne treba odustajati od sebe, svog autentičnog hercegovačkog naglaska, držanja i ne biti u skladu s idealom koji nameće izbotoksirani mainstream.
Spomenimo i malu ali izvrsnu ulogu Ivice Zadre, koji glumi lokalnog trgovca s unaprijeđenom verzijom "Nad lipom 35 osmijeha" iza pulta.
Da se vratimo na ono što smo načeli na početku, "Mala zemlja za veliki odmor", glasio je svojevremeno promotivni slogan turističke zajednice koja je željela promovirati ljepote Jadrana, ali i unutrašnjosti Hrvatske. Ponekad ta mala zemlja posluži kao mjesto za snimanje velikih i malo manjih filmskih promašaja. Ni prvi ni posljednji, ali uz ovaj novi film snimljen u Hrvatskoj se zasigurno možemo odmoriti.
Iz Farawaya smo izvukli dobre stvari i pouku o tome da nas woke kultura uništava jer nas pod maskom tolerancije gura u ono što neoliberalni kapitalizam na samrti najviše voli. Da više ne znamo tko smo, što želimo i u što vjerujemo, ali da to sve najbolje liječimo dok kupujemo.
U takvom svijetu kozojebi su neisplativi. Voze bicikle, jedu kozji sir i mrze turizam. Zato svakako pogledajte film, ali opet… ne vraćajte se tako nepromišljeno iz Njemačke poput glavne junakinje.