SUOSNIVAČ Netflixa Reed Hastings u četvrtak je najavio da nakon 25 godina napušta poziciju izvršnog direktora. Radi se o, kao što Wired piše, kraju ere za kompaniju koja je prvo pokopala lanac videoteka Blockbuster te je zatim polagano iz korijena promijenila uživanje u TV sadržaju.
Stoga, radi se o velikoj promjeni koja se jednostavno trebala dogoditi. Osim toga, Netflix je nekoć bio usamljeni gigant u svijetu streaminga, ali u 2023. situacija je potpuno drugačija. Dio tržišta oduzimaju mu veliki igrači kao što su Disney+ i HBO Max, a dio platforme kao što su TikTok i YouTube.
U isto vrijeme, vodi i rat s vlastitim sadržajem. Tu su veliki hitovi kao što su Stranger Things i Wednesday, ali i gomila serija koje samo potvrđuju kritike onih koji tvrde da Netflix bira kvantitetu, a ne kvalitetu.
Nakon pada novi potezi
Ova kombinacija snažne konkurencije i ne tako sjajnog sadržaja dovela je do problematične prošle godine u kojoj je zabilježen usporen rast kompanije.
No Hastingsov odlazak možda pokazuje da je Netflix u daleko boljem stanju nego prije godinu dana kada je brzo započeo gubiti pretplatnike i bilježiti pad cijene dionica. Krajem prošle godine učinili su zaokret kada su pretplatnicima odlučili ponuditi jeftiniji paket usluga, ali uz sadržaj dolaze i neizbježne reklame.
Tedu Sarandosu, koji je dosad bio jedan od izvršnih direktora, pridružit će se Greg Peters, koji će mu pomagati na čelu kompanije. Zajedno će nadgledati ulazak u novu fazu servisa. Prva faza bila je slanje DVD-ova poštom, druga prelazak u streaming vode, a treća bi mogla biti faza Netflixa s reklamama.
Ogromna promjena
"To je ogromna transformacijska promjena za Netflix", govori za Wired TV analitičar Tony Gunnarsson i dodaje: "Jednom kada dobijete oglašivače, ne možete to tretirati kao posao sa strane. To ne može biti samo nešto što komplementira drugo model. To vrlo brzo postaje dominantan način poslovanja."
Hastings se dugo i opetovano opirao ideji reklama na Netflixu. Hulu već dugo u ponudi ima opciju streaminga s reklamama, a Disney+ u prosincu je također ponudio takvu opciju (inače, Disney je većinski vlasnik Hulua).
Od 2019. 70 posto pretplatnika Hulua radije pristaje na reklame nego na punu cijenu usluge. Korisnici TikToka i YouTubea odavno su se navikli na bujicu reklama. Istina, "navikli" je možda prejaka riječ pa možemo reći da reklame toleriraju. Pauza je trajala kratko, ali oglašivači su ponovo pronašli način da se uvuku u svijet personalizirane zabave i, ne brinite se, nemaju namjeru otići.
Manje pretplatnika, više prihoda
Netflix s reklamama nije dostupan u cijelom svijetu, ali u pismu dioničarima, kompanija s preko 230 milijuna pretplatnika i 32 milijarde dolara prihoda otkrila je zanimljiva kretanja. Oni koji već plaćaju pretplatu vrlo rijetko prelaze na opciju s reklamama.
U isto vrijeme, nova opcija dovela im je gomilu novih pretplatnika. Prošlu su godinu završili s rastom većim od očekivanog, a plan da srežu dijeljenje računa prošili su tako da vlasnik glavnog računa može uz plaćanje dodati dodatne korisnike.
"Netflix sad vodi puno zreliji posao. Fokusiraju se manje na rast pretplatnika, a više na rast prihoda. Cijena će možda biti to da će izgubiti dio pretplatnika, ali u konačnici će imati veće prihode", govori analitičarka Sarah Henschel.
Hastings je u pismu rekao i da će ostati na poziciji člana izvršnog odbora, što je uobičajeno za osnivače koji odluče uzde prepustiti drugima. Dodao je i da je plan nasljeđivanja detaljno raspravljen u proteklih nekoliko godina i da je upravo zbog toga i odlučio 2020. dijeliti funkciju izvršnog direktora.
Nakon svih problema s kojima su se susreli, Hastings poziciju napušta u trenutku kada je Netflix puno stabilniji i vjerojatno ulazi u novu fazu.