Nijemci kritiziraju svoj film s 9 nominacija za Oscara: "Ni naslov više nema smisla"

Screenshot: Youtube

S DEVET nominacija za Oscara i vodećih 14 nominacija na filmskoj nagradi BAFTA sljedećeg mjeseca, mogao bi postati najodlikovaniji njemački film svih vremena. Ali u svojoj zemlji podrijetla All Quiet on the Western Front redatelja Edwarda Bergera nimalo nije impresionirao kritičare, piše The Guardian.

Film, koji je naručio Netflix i prikazan je na platformi mjesec dana poslije prikazivanja u kinima, mogao bi u ožujku postati prva dugometražna njemačka produkcija koja je osvojila Oscara nakon filma The Lives of Others iz 2007., naglašavajući sve veću privlačnost filmova koji nisu na engleskom jeziku.

Ipak, nakon premijere u Njemačkoj drama o Prvom svjetskom ratu našla se na udaru kritičara, pri čemu su se žalili da pretvara omiljeni književni klasik u spektakl "napaljen na Oscara", a vojni povjesničari žalili su se zbog njegove "crno-bijele" povijesne netočnosti.

Kritičari imaju brojne zamjerke

Većina kritika povezana je s dugotrajnom popularnošću antiratnog romana Ericha Marije Remarquea iz 1928. godine, koji su nacisti zabranili i koji je dio lektire u mnogim školama diljem Njemačke. S više od 20 milijuna prodanih primjeraka diljem svijeta, to je, kako piše Süddeutsche Zeitung, "jedna od najvažnijih knjiga ikad napisanih na njemačkom jeziku".

Ipak, Bergerov film, napisao je isti list iz Münchena, pokazao je da "nijedna knjiga nije toliko dobra da je ne možete pretvoriti u užasan film". S novim podzapletima, odsutnim središnjim likovima i dodanim pozadinskim pričama, kritičar Süddeutschea Hubert Wetzel napisao je da se "morate zapitati je li redatelj Berger uopće pročitao Remarqueov roman".

 

Čak je i naslov filma izgubio smisao, žalile su se novine. U skladu sa svojim nesentimentalnim stilom pripovijedanja, roman završava lakonskim epilogom koji bilježi smrt pripovjedača Paula Bäumera: "Pao je u listopadu 1918., na dan koji je bio tako tih i miran na cijeloj bojišnici da se vojni izvještaj ograničio na jednu rečenicu: 'Sve je tiho na zapadnom frontu.'" 

Protagonist filma, kojeg glumi austrijski glumac Felix Kammerer, nasuprot tome, umire u bučnoj sceni borbe punoj akcije. 

"Pametan marketing" za Netflix

Süddeutsche je sugerirao da je film iznad svega "pametan marketing" za streaming platformu koja želi pretvoriti filmske nagrade u nove pretplate. "148 minuta ratnog kiča kompatibilnog s blockbusterima okitilo se naslovom koji je međunarodno poznat i jamči prestiž i dobru prodaju. Možda čak i Oscara", piše list.

Trideset posto Netflixovog sadržaja mora biti iz EU da bi mogli poslovati u Uniji. Kao streaming servis platforma je uspjela progurati neke od svojih neameričkih filmova do gledatelja diljem svijeta u isto vrijeme umjesto da čeka da prođu prikazivanje na filmskim festivalima.

Netflix je osvojio svoje prve Oscare za film Roma Alfonsa Cuaróna 2019., djelomično zahvaljujući raskošnom marketinškom pothvatu, ali nije uspio uzeti željenu nagradu za najbolji film.

"Bergerov junak je prostak i budala"

Izvan Njemačke All Quiet on the Western Front dobio je uglavnom pozitivne kritike, s ocjenom od 98% na Rotten Tomatoesu. No njemački mediji i filmski kritičari naveliko su se žalili zbog nedostatka emocionalne intimnosti.

"Unutarnji zaplet, mozak priče, uklonili su Edward Berger i njegovi scenaristi i zamijenili ga holivudskim programom. Ako je Remarqueov Bäumer bio 'promišljeni pripovjedač' koji se postupno budio u okrutnosti i uzaludnosti rata, Bergerov junak je prostak, budala koja još do kraja nije shvatila što se događa na bojnim poljima Flandrije", piše Frankfurter Allgemeine Zeitung. 

Čak je i tabloid Bild, koji nije poznat kao utočište snobizma art kinematografije, bio iznimno kritičan prema filmu.

"Postoje dobre književne adaptacije i postoje one loše, a tu je i All Quiet on the Western Front redatelja Edwarda Bergera. Njegova verzija klasika Ericha Marije Remarquea djelo je neopisive drskosti. Potreban je znatan udio neznanja, nepoštovanja i žudnje za Oscarom da se zabrlja remek-djelo na takav način, da se njegov sadržaj i priča tako nemilosrdno smrve", napisao je Bildov kritičar.

"Film povijest prikazuje kao crno-bijelu"

Nekoliko kritika na engleskom jeziku pozdravilo je realističan prikaz scena s bojnog polja u filmu, ali u Njemačkoj se povjesničari nisu složili s tim. Sönke Neitzel, profesor vojne povijesti na Sveučilištu u Potsdamu, rekao je da su brutalne scene bitaka točnije od onih prikazanih u prethodnim filmskim verzijama Lewisa Milestonea (1930.) i Delberta Manna (1979.), ali je dodao da se film na kraju sveo na klišeje.

U Bergerovom filmu njemački general, kojeg glumi Devid Striesow, pokreće Bäumerov bataljun u konačni protunapad osuđen na propast samo nekoliko sati prije primirja 11. studenog 1918.

"Naravno da je to karikatura. To je priča o zlim generalima i jadnim vojnicima žrtvovanim kao topovsko meso. Smatram to čistom besmislicom", rekao je Neitzel televizijskoj kući MDR. Vojnici na koje se puca kako bi se spriječilo dezertiranje, kao što je prikazano u Netflixovom filmu, bolje bi se uklopili u film o međunarodnom sukobu koji je uslijedio gotovo 20 godina kasnije, dodao je. 

"Znamo da je samo 48 vojnika pogubljeno u Prvom svjetskom ratu, a 20.000 u Drugom svjetskom ratu. Povjesničari istražuju te stvari i pokušavaju naglasiti složenost onoga što se dogodilo, a onda dobijete filmove koji sve prikazuju crno-bijelo", rekao je Neitzel.

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.