HLADNA sezona za vozače koji parkiraju na otvorenom donosi neizbježnu jutarnju rutinu - borbu sa zaleđenim staklima. Iako se čini kao jednostavan zadatak, struganje leda može dovesti do oštećenja ako se ne radi ispravno. Najbolje rezultate daje kombinacija spreja za odleđivanje i kvalitetne strugalice, a mi vam donosimo savjete kako automobil osloboditi leda bez ikakvih oštećenja.
Mnogi vozači u žurbi rade pogreške koje mogu biti štetne za automobil, ali i za novčanik. Jedna od njih je ostavljanje motora da radi u praznom hodu kako bi se vozilo zagrijalo. To je štetno za okoliš, zabranjeno zakonom i kažnjivo, a uz to produžuje fazu zagrijavanja u kojoj je trošenje motora najveće.
Nikada nemojte koristiti predmete poput CD-a ili bankovnih kartica za struganje leda. Stakla su osjetljiva i takvi predmeti mogu lako uzrokovati ogrebotine. Koristite isključivo namjenske plastične strugalice.
Polijevanje stakala vrućom vodom je izuzetno loša ideja. Osim što će se voda vjerojatno odmah ponovno zalediti, nagla promjena temperature može uzrokovati pucanje stakla. Čak i mlaka voda predstavlja rizik. Zato je uvijek bolje koristiti provjerena sredstva za odleđivanje.
Ako se oslanjate na klasično struganje, ključno je koristiti strugalicu s čvrstom plastičnom oštricom. Metalne oštrice mogu oštetiti staklo. Idealan model ima i gumenu usnu za uklanjanje otopljenog leda te rebrastu stranu kojom možete razbiti deblje naslage prije struganja. Modeli s teleskopskom drškom malo su skuplji, ali osiguravaju da vam ruke ostanu suhe i čiste.
Za one koji ne vole struganje, postoje alternative. Sprejevi za odleđivanje su najpopularniji - jednostavno se poprskaju po staklu i zbog visokog udjela alkohola brzo otapaju led. Dobar stari termofor također može pomoći. Napunite ga vrućom vodom i stavite na instrumentnu ploču 20 do 30 minuta prije polaska. Toplina će otopiti led ili ga barem omekšati za lakše uklanjanje.
Postoje i posebne grijalice za unutrašnjost automobila. Modeli koji se spajaju na 12-voltni priključak nisu preporučljivi jer jako opterećuju akumulator, koji je zimi ionako pod stresom. Skuplje, ali i najučinkovitije rješenje je ugradnja neovisnog grijanja koje ne samo da odleđuje stakla, već i čuva motor i smanjuje emisiju štetnih plinova.
Prevencija je uvijek najbolji lijek. Pri temperaturama do minus četiri stupnja Celzijusa, stakla možete premazati mješavinom octa i vode u omjeru 1:3. Postupak treba ponavljati svaku večer. Jednostavnije rješenje je prekrivanje vjetrobranskog stakla zaštitnim pokrivačem. Za bočne retrovizore postoje posebne navlake, a poslužit će i stare čarape.
Čista stakla manje se lede, stoga ih redovito čistite. Prije parkiranja kratko aktivirajte brisače kako biste uklonili prljavštinu. Također, pokušajte parkirati što bliže zgradama koje isijavaju toplinu. Premaz za stakla također pomaže jer se na njemu led teže hvata. Prije zime obavezno provjerite stanje metlica brisača - istrošene metlice mogu uzrokovati mrlje i ogrebotine.
Ako se led stvorio i s unutarnje strane stakla, uzrok je vlaga u automobilu. Led uklonite strugalicom, a kristale pokupite ručnikom. Nikada nemojte koristiti kemijska sredstva za odleđivanje u unutrašnjosti jer su njihove pare štetne za udisanje.
Zakon nalaže da prije vožnje vjetrobransko i prednja bočna stakla moraju biti potpuno očišćena od leda. Podsjećamo da u Hrvatskoj policija može kazniti svakoga tko u promet krene s neočišćenim vozilom od snijega i leda, a taj nemar stoji 130 eura.