EUROPSKA UNIJA signalizirala je namjeru da potakne razvoj nove generacije cjenovno pristupačnih električnih vozila, najavivši suradnju s proizvođačima automobila na shemi za razvoj jeftinijih modela. Cilj je učiniti električnu mobilnost dostupnom širem krugu građana i ojačati europsku industriju, piše Auto Express.
Prijedlog o novoj inicijativi za male i cjenovno pristupačne automobile iznijela je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen. Najava dolazi samo nekoliko dana nakon što je šef Stellantisa, Jean-Philippe Imparato, iznio niz zahtjeva u ime proizvođača, pozivajući EU da ublaži propise za manje automobile kako bi se omogućio profitabilan razvoj i proizvodnja električnog automobila čija bi cijena iznosila oko 15.000 eura, s dometom od približno 110 kilometara.
Do sad su takav doseg nudili Volkswagen e-Up, Škoda Citigo, slabija verzija Dacije Spring i to je jedno vrijeme bilo skroz prihvatljivo. Danas tako maleni modeli mogu s lakoćom i preko 350 km. Najbolji primjer je Hyundai Inster, koji cijenom ipak ide preko 20.000 eura. "Sporni" kineski aduti poput BYD Dolphin Surfa i Dongfeng Boxa također su u toj domeni dosega i cijene.
"Milijuni Europljana žele kupiti pristupačne europske automobile, stoga bismo trebali ulagati i u mala pristupačna vozila, kako za europsko tržište tako i za zadovoljavanje porasta globalne potražnje", rekla je von der Leyen u svom govoru o stanju Unije. "Zato ćemo predložiti suradnju s industrijom na novoj inicijativi za male pristupačne automobile."
Predsjednica je naglasila da su Europi potrebni čisti, učinkoviti i lagani automobili koji su cjenovno dostupni i proizvedeni u Europi, s europskim lancima opskrbe.
"Ne možemo dopustiti Kini i drugima da osvoje ovo tržište; bez obzira na sve, budućnost je električna i Europa će biti dio toga", zaključila je. "Budućnost automobila, i automobili budućnosti, moraju biti proizvedeni u Europi."
Kao odgovor, iz Stellantisa su poručili da pozdravljaju najavu inicijative. "Pristupačni mali automobili znače čišći zrak, sigurnije ceste, povećanu industrijsku proizvodnju i bržu dekarbonizaciju", navela je tvrtka u priopćenju.
Prema podacima grupacije, 2019. godine na tržištu je bilo 49 modela automobila s cijenom ispod 15.000 eura, dok je 2025. godine taj broj pao na samo jedan. "Pretjerana regulacija je povećala troškove, čineći ove automobile gotovo nemogućim za profitabilnu proizvodnju", istaknuli su. "Inicijativa predsjednice von der Leyen je i vizionarska i hitna. Sada je vrijeme da se ambicija pretvori u djelo."
Stellantis poziva na uvođenje superkredita kako bi se potaknuo razvoj i kupnja manjih električnih vozila, smanjenje nepotrebnih ograničenja radi poboljšanja cjenovne pristupačnosti bez ugrožavanja sigurnosti, te stvaranje nove europske kategorije malih automobila inspirirane japanskim Kei automobilima, dizajnirane za Europu na zajedničkim platformama radi veće profitabilnosti.