Reuters: Pilot Air Indije namjerno skrivio nesreću u kojoj je poginulo 260 ljudi
SNIMKA razgovora iz kokpita Air India leta koji se srušio prošlog mjeseca sugerira da je kapetan isključio dovod goriva motorima neposredno nakon polijetanja, izjavio je izvor Reutersa upoznat s preliminarnom analizom američkih dužnosnika.
Let 787 Dreamlinera trebao je 12. lipnja iz Ahmedabada u Indiji poletjeti prema londonskoj zračnoj luci Gatwick, no srušio se ubrzo nakon polijetanja, pri čemu je poginulo 260 ljudi, uključujući 241 od 242 putnika i članova posade te 19 ljudi na tlu. Nesreća se već naziva najsmrtonosnijom avionskom nesrećom u posljednjih deset godina.
Prema izvoru koji je govorio za Reuters pod uvjetom anonimnosti, prvi časnik koji je upravljao letjelicom pitao je kapetana zašto je prebacio prekidače za gorivo u položaj koji isključuje dovod goriva te ga je zamolio da ih vrati u prvotni položaj. Nema videozapisa iz kokpita koji bi potvrdio tko je točno pomicao prekidače, ali sadržaj razgovora, kako tvrdi izvor, upire prstom u kapetana.
Dovod goriva isključen u kritičnom trenutku
Indijski Ured za istrage zrakoplovnih nesreća (AAIB), koji vodi službenu istragu, u preliminarnom izvješću naveo je da su prekidači za gorivo na oba motora prebačeni iz pozicije "run" (uključeno) u "cutoff" (isključeno) u razmaku od jedne sekunde, neposredno nakon polijetanja.
Nakon toga, zrakoplov je izgubio potisak, popeo se do visine od 200 metara i počeo ponirati. Snimke nadzornih kamera pokazuju da se aktivirala pomoćna zračna turbina – ram-air turbina – što je znak potpunog gubitka pogona motora. Iako su prekidači nakon deset sekundi potom vraćeni u uključeni položaj i sustav je pokušao automatski ponovno pokrenuti motore, bilo je prekasno – avion je bio prenisko da bi se oporavio.
Zrakoplov je udario u drveće i dimnjak, a zatim se srušio u vatrenoj buktinji na zgradu medicinskog fakulteta, ubivši gotovo sve u letjelici i dodatno 19 osoba na tlu, ukupno 260 žrtava.
Kapetan je očito namjerno isključio gorivo
Prema preliminarnom izvješću, jedan pilot je čuo kako pita: "Zašto si isključio gorivo?", a drugi mu odgovara: "Nisam." Istraga još nije utvrdila koji je bio kapetan, a koji prvi časnik u toj razmjeni. Kapetan Sumeet Sabharwal imao je 15.638 sati leta, a prvi časnik Clive Kunder 3.403 sata.
Snimke iz crne kutije navodno otkrivaju da je kopilot počeo paničariti nakon što je pitao kapetana zašto je isključio dovod goriva, dok je kapetan ostao smiren.
Iskusni zrakoplovni stručnjak John Nance izjavio je za Reuters da se, s obzirom na dostupne informacije, čini da ne postoji drugo racionalno objašnjenje osim da je član posade isključio gorivo, no upozorio je da istraga mora obuhvatiti sve moguće faktore i da će konačni zaključci zahtijevati dodatno vrijeme.
AAIB je jučer reagirao na medijske napise, poručivši da su "pojedini dijelovi međunarodnih medija ponovno pokušali izvući zaključke na temelju selektivnog i nepotvrđenog izvještavanja" te naglasio da je istraga i dalje u tijeku i da je prerano za bilo kakve zaključke.
Američki PBS je prenio izvještaje o mogućem lošem mentalnom stanju i depresiji kapetana što bi mogao biti uzrok ovakve samoubilačke misije te navode da nisu rijetki slučajevi zabrinjavajućeg mentalnog zdravlja pilota Air Indije.
Nema mehaničkih grešaka
Air India je u internom dopisu svojim zaposlenicima navela da je preliminarna istraga pokazala da nema nikakvih tehničkih ili održavateljskih problema te da su svi servisi na zrakoplovu obavljeni kako je propisano.
U izvješću također nije navedena nijedna sigurnosna preporuka za proizvođača zrakoplova Boeing ni za proizvođača motora GE. Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) i Boeing nakon toga su interno poručili da su sigurnosne brave na prekidačima goriva potpuno ispravne.
Američki Nacionalni odbor za sigurnost prometa (NTSB), koji surađuje s indijskim istražiteljima, potvrdio je da je njihova predsjednica Jennifer Homendy u potpunosti informirana o svim detaljima istrage, uključujući podatke iz crne kutije i snimku iz kokpita.
"Sigurnost međunarodnog zračnog prometa ovisi o tome koliko možemo naučiti iz ovakvih rijetkih događaja", izjavila je Homendy, "i jednako je važno ako se utvrdi da nema hitnih sigurnosnih problema."
Ova tragedija potaknula je novu raspravu o uvođenju kamera u kokpite, koje bi u ovakvim slučajevima mogle pružiti ključne vizualne dokaze. "Da smo imali snimku iz kokpita, mnoge bi stvari već bile jasnije", rekao je John Nance. Završno izvješće, prema međunarodnim pravilima, očekuje se unutar godinu dana od nesreće.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati